top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverbabethdejongste

Equipped2Go!


Daar stond ik dan. Donderdagochtend 9 uur, met mijn fietsje voor het prachtige, oude gebouw van Bijbelschool De Wittenberg. Van donderdagochtend tot en met zaterdagavond heb ik namelijk de Equipped2Go training van Interserve gevolgd. Deze training gaat over alle mogelijke dingen waarmee je te maken krijg als je cross-cultureel werk gaat doen. Het waren intensieve dagen, waarin we echt veel workshops hebben gehad en veel informatie over ons heen hebben gekregen. Ik zal een poging wagen om jullie een indruk te geven!


Cultuur

Na een korte kennismaking zijn we in groepjes uit elkaar gegaan en hebben we nagedacht over normen en waarden die wij Nederlanders belangrijk vinden. Als je in het buitenland komt, merk je pas hoe Nederlands je bent! Het begint al als je iemand ontmoet: je geeft een hand, kijkt iemand in de ogen, noemt je voornaam, stapt naar binnen, houdt je schoenen aan. Dit zijn meteen allemaal dingen die wij in Nederland gewend zijn om te doen, maar die echt anders gaan in het buitenland! Ik weet nu al dat ik daar echt fouten in ga maken, maar het is belangrijk om hier al wel over na te denken en me ervan bewust te zijn dat dingen die ik gewend ben om te doen, op anderen heel lomp of kwetsend kunnen overkomen. Ik vind het wel een gek idee, dat ik dingen heel goed kan bedoelen en vriendelijk kan proberen te zijn, maar dat dat totaal verkeerd kan overkomen.


Die culturele verschillen ga ik ook tegenkomen in het team waarin ik ga werken in Libanon. Omdat Interserve een internationale organisatie is, kom ik binnen het team ook in aanraking met verschillende culturen en dat kan soms best een uitdaging zijn. Zeker als je niet alleen collega’s bent, maar ook op andere moment op elkaar bent aangewezen. Goed om erover na te denken hoe ik daar mee om wil gaan en op welke manier ik bijvoorbeeld rust en tijd voor mezelf wil nemen.

Communicatie en veiligheid

Communicatie is dus erg belangrijk, zowel binnen de teams en de organisatie, als naar buiten toe. Ik heb ook na moeten denken over hoe ik mijn thuisfront op de hoogte houd. Ik ben van plan om een keer per week blogs op deze website te zetten, zodat jullie goed op de hoogte kunnen blijven van mijn belevenissen. Als je bij elke nieuwe blog een mailtje wilt hebben, abonneer je dan even onderaan de homepagina.


Een ander onderwerp dat we tijdens de training behandeld hebben, is veiligheid. Ik weet dat sommigen van mijn vrienden en familie nogal zijn geschrokken toen ik vertelde dat ik naar Libanon zou gaan. Het is inderdaad ook niet ongevaarlijk. Maar geloof mij, vergeleken met de andere On-Trackers ga ik naar een best wel veilig land! Tijdens de workshop over veiligheid hebben we het gehad over mogelijke gevaren, maar ook over de manieren waarop je daar mee om kunt gaan. En verder zijn er vanuit de organisatie gelukkig genoeg maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat ik mijn tijd in Libanon zo veilig mogelijk kan doorbrengen.


Bij het nadenken over veiligheid en mogelijke gevaren, heeft het mij ook geholpen dat we voor deze workshop een korte Bijbelstudie hebben gehouden over veiligheid. Het is goed om te weten dat wat er ook gebeurt, het God niet uit de hand loopt en dat we mogen vertrouwen op Hem. Verder hebben we ook gelezen over Ester die naar koning Ahosveros gaat. Zij vraagt steun van alle mensen die om haar heen zijn. Daaruit heb ik geleerd hoe belangrijk het is dat er mensen zijn die voor mij bidden. Ik ben toch snel geneigd om te kijken naar het getalletje op mijn campagnepagina. Dat is ook niet onbelangrijk, maar ik wil benadrukken, zowel voor mezelf als voor jullie, hoe belangrijk het is om alle dingen die gebeuren, steeds in gebed bij God te brengen. Dankjewel als je in de afgelopen tijd ook voor mij en mijn uitzending hebt gebeden! Ik wil jullie vragen om te danken voor de nuttige training die ik heb gehad en voor de wetenschap dat mijn uitzending, ook mijn veiligheid, in Gods handen ligt. Verder wil ik jullie vragen om te bidden voor de verdere voorbereiding, dat die goed mag verlopen. Het geeft toch wel spanning dat het bijna tijd is om afscheid te nemen mijn vertrouwde omgeving, mijn lieve familie en vrienden.


Afsluiting

Over de afsluiting van de training moet ik ook nog even iets vertellen! Dat was namelijk erg leuk: we zijn op bezoek geweest bij een moskee om meer over de Islam te leren en daarna zijn we wezen eten bij Syrische christenen die in Nederland zijn komen wonen. Ik heb in tijden niet zo lekker (en ook niet zo veel😉) gegeten! Ook weer een les: hoe zorg je ervoor dat je beleefd blijft, maar toch niet weggaat met het gevoel dat je bijna barst? Best wel een uitdaging! In ieder geval was het een leuke afsluiting van drie intensieve, maar heel nuttige dagen!


P.S. Laat gerust een reactie achter, lijkt me leuk om te horen wat jullie van mijn blogs vinden en of er dingen zijn waar jullie graag meer over horen!


74 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page