top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverbabethdejongste

Libanon is goed!


 


“Libanon is goed!” Zo hoorde ik pas van de Syrische man over wie ik in mijn vorige blog schreef. Dat vond ik natuurlijk leuk om te horen, maar waarom is Libanon eigenlijk goed? Hoe zie dat land eruit, welke taal wordt er gesproken, hoe is het klimaat, hoe is de cultuur? Deze en allerlei andere vragen worden mij regelmatig gesteld als ik vertel dat ik naar Libanon ga. Probleem is dat ik zelf op heel veel vragen ook nog geen antwoord heb. Ik heb dus het internet afgestruind om wat meer te weten te komen over het land Libanon. Zie hier het resultaat!


Libanon is een klein, dichtbevolkt landje (lijkt haast Nederland wel haha) aan de oostkust van de Middellandse zee. In het zuiden grenst het aan Israël en in het oosten en noorden aan Syrië.


Spanningen

Libanon is vanouds een land waar christenen en moslims vreedzaam samenleven. Toch zijn er in de geschiedenis van het land ook veel spanningen geweest, tussen bevolkingsgroepen en met omliggende landen. Sinds de burgeroorlog is er geen lange periode van vrede meer geweest en dat zorgt ervoor dat de samenleving onrustig en instabiel is. Daarbij komt nog dat Libanon sinds 2011 enorme aantallen Syrische vluchtelingen opvangt. Er wordt geschat dat er 1,5 miljoen vluchtelingen in Libanon verblijven, wat maakt dat 1 op de 3 (!) inwoners vluchteling is. Hoewel de Libanezen erg behulpzaam en vrijgevig zijn, zorgt de aanwezigheid van de vluchtelingen voor veel spanningen.


Het verschil

Juist hierom zijn er mensen nodig. Op de Near East School of Theology, waar ik ga studeren, worden bijvoorbeeld studenten begeleid, waaronder ook Syriërs. Sommigen van hen zijn diep getraumatiseerd door de oorlog. Op de NEST worden ze opgevangen en wordt er naar hen geluisterd. De kerken in Libanon kunnen het verschil maken, bijvoorbeeld door kleding en voedsel in te zamelen voor Syrische vluchtelingenkampen, of door spelletjes te doen met kinderen in een vluchtelingenkamp.


Als ik dit zo op zit te zoeken, raakt het me diep dat er in Libanon mensen zijn die in zulke moeilijke omstandigheden leven. Of het idee dat ik straks medestudenten heb die verschrikkelijke dingen hebben meegemaakt in de oorlog, dat ze getraumatiseerd zijn. Ik hoop echt dat ik daarin ook iets mag betekenen voor de mensen in Libanon. Ik hoop dat ik kan bijdragen aan dat verschil dat de kerken in Libanon maken, voor die mensen die te maken hebben met zoveel spanningen.


Zwitserland

De andere kant van Libanon is dat het een best welvarend land is. Het werd ook wel het “Zwitserland van het Midden-Oosten” genoemd. De hoofdstad is redelijk westers en de bevolking is vaak hoogopgeleid. Een land met veel contrasten, denk ik. Ik ben heel benieuwd wat ik allemaal ga tegenkomen en ervaren!


Libanese keuken

Iets waar Libanezen heel goed in zijn, is koken! De Libanese keuken wordt over het algemeen beschouwd als de beste en meest verfijnde van de Arabische wereld. Bekende Libanese gerechten zijn taboulé, hoummous, falafel en de knoflooksaus toum, die samen met de mezze worden opgediend. Weten jullie vast hoe ik eruitzie als ik terugkom!😉


Klimaat

Tsja, en het weer is toch ook niet onbelangrijk! Het is niet zo dat ik de komende vier maanden al mijn vrije tijd op het strand kan doorbrengen, maar gelukkig zijn de winters milder dan in Nederland! Wilbert mailde me al dat ik geen winterjas hoef mee te nemen, maar dat een dik vest voor af en toe genoeg is! Nadeel is wel weer dat er in de herfst veel regen valt in Libanon, dus ik kan mijn regenkleding helaas niet thuislaten.


Ik hoop dat jullie zo een klein beetje een indruk krijgen van het land! Voor mij is het ook nog steeds een indruk, ik heb geen idee hoe het nou echt is, als ik daar over twee weken loop. Best wel spannend, maar ook erg leuk! Ik ga het meemaken en houd jullie op de hoogte via mijn blog!


94 weergaven1 opmerking

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page